System Komunikacji Pokładowej VIS JAŚMIN (oznaczony w skrócie VIS JAŚMIN lub VIS - z ang. Vehicle Intercom System) jest podstawowym komponentem pokładowej wersji Sieciocentrycznej Platformy Teleinformatycznej JAŚMIN. Jest to innowacyjne rozwiązanie – superINTERKOM, który nie ma, zwłaszcza tej generacji, swojego narodowego odpowiednika. Stanowi on zaawansowany technologicznie podstawowy pokładowy węzeł teleinformatyczny, wykonany w technologii IPv6. Rozwiązanie to jest sieciocentryczną wielousługową platformą sprzętową i programową o budowie modułowej, zapewniającą niezawodną komunikację i niezbędne usługi istotnie usprawniające pracę załóg wszelkich pojazdów (w tym wojskowych), jednostek pływających (okrętów podwodnych i nawodnych), a także obiektów latających.
Przedmiotowy system jest przyjazny w obsłudze, bardziej mobilny i posiada dużo większe możliwości funkcjonalne w odniesieniu do dotychczasowych systemów tej klasy, pomimo iż wykorzystuje mniejszą ilość elementów składowych o mniejszych gabarytach i mniejszym poborze mocy. Urządzenia systemu VIS wykonane są w najnowszej technologii i zapewniają wysoką odporność na uszkodzenia i warunki klimatyczne. Rozwiązanie to stanowi nową jakość w rozwoju pokładowych systemów dowodzenia i łączności.
Na bazie VIS JAŚMIN, jak z klocków, można budować także systemy nadrzędne (BMS - System Zarządzania Walką Batalionu, Kompanii, Plutonu i Drużyny) i podrzędne (DSS - System Zarządzania Walką Żołnierza). W tym celu należy go doposażyć głównie w moduły programowe Systemu Wspomagania Dowodzenia C3IS JAŚMIN: odpowiednio BMS C3IS JAŚMIN lub DSS C3IS JAŚMIN. Rozwiązanie to może być wykorzystywane autonomicznie i pracować samodzielnie.
Główne zdolności VIS JAŚMIN:
- nowoczesny superINTERKOM wykonany w technologii IPv6 dla wszystkich członków załogi, zapewniający m.in. cyfrowe przetwarzanie mowy, gwarantujące wysoką jakość i zrozumiałość informacji przekazywanych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu;
- dużo wyższa mobilność, mniejsze gabaryty, mniejsza masa, niższa cena, niższe zużycie energii przy zdecydowanie większych możliwościach w odniesieniu do dotychczasowych wyrobów tego typu;
- optymalna współpraca z bezprzewodowymi środkami łączności radiowej (głównie: WiFi, radiostacjami i satelitami) oraz łatwa praca na tzw. wynosie (poza pojazdem) bez potrzeby używania dodatkowych urządzeń;
- łatwa i skuteczna integracja szerokiej gamy efektorów i sensorów;
- niezawodność zapewniona poprzez rozłożenie kluczowych funkcjonalności na poszczególne moduły systemu;
- możliwość indywidualnej regulacji poziomu głośności dla każdego członka załogi;
- aktywna redukcja hałasu i szumów w całym systemie VIS;
- bardzo prosta konfiguracja oraz łatwa i intuicyjna obsługa urządzeń VIS (bez zbędnych pokręteł i przycisków), podobna do zastosowanej w urządzeniach typu smartfon;
- współpraca z Systemem Wspomagania Dowodzenia C3IS JAŚMIN oraz innymi klasy C4ISR;
- wykorzystanie Terminali VIS jednocześnie do: transmisji głosu, danych, obsługi alarmów, a także użytkowania oprogramowania, np.: SWD C3IS JAŚMIN (w wersji dla żołnierza spieszonego DSS C3IS JAŚMIN) lub innego oprogramowania specjalistycznego, także komercyjnego (np. nawigacyjnego);
- możliwość zastosowania różnych systemów operacyjnych;
- możliwość uruchomienia w sytuacjach wyjątkowych oprogramowania VIS na dowolnym urządzeniu (np. smartfon) i podłączenia się do systemu za pomocą sieci bezprzewodowej;
- możliwość wykorzystania do 6 radiostacji różnego typu w pojedynczym systemie VIS;
- indywidualna praca na selektywnie wybranej radiostacji lub jednoczesna na wielu;
- bogata funkcjonalność Terminali VIS zapewniających: własne źródło pozycjonowania GPS, magnetometr, akcelerometr, czujniki oświetlenia i temperatury, kamerę, wbudowaną baterię, możliwość podłączenia zewnętrznych czujników, a także automatyczny wybór dostępnego połączenia sieciowego (przewodowego lub bezprzewodowego);
- sygnalizacja i reakcja na zagrożenia (alarmy, czujniki oraz efektory) wyświetlana, a także odtwarzana w postaci dźwiękowej na Terminalach VIS i przekazywana np. do systemu BMS;
- definiowanie i obsługa alarmów skojarzonych z dowolną ilością fizycznych czujników i efektorów;
- syntezowanie komunikatów alarmowych, w tym możliwość definiowania własnych;
- obsługa źródeł pozycjonowania pojazdu (np. GPS);
- rozgłaszanie wewnątrz pojazdu informacji z różnych źródeł, również za pomocą wbudowanego głośnika;
- jednoczesna obsługa wielu kanałów rozmównych sterowana z Terminala VIS oraz z przycisków PTT (Push-To-Talk);
- możliwość wykonywania połączeń głosowych w technologii VoIP, również z wykorzystaniem protokołu SIP;
- nagrywanie prowadzonych rozmów w systemie VIS centralnie (na urządzeniu WAN Access Box) oraz indywidualnie (na każdym Terminalu VIS);
- niezawodność pracy gwarantowana m.in. przez automatyczną diagnostykę systemu VIS i możliwość monitorowania jego pracy, w tym ostrzegania o ewentualnych błędach i usterkach;
- zarządzanie energią w zależności od używanego źródła zasilania oraz wykorzystywanych funkcji;
- możliwość i łatwość dostosowania pracy VIS JAŚMIN do indywidualnych potrzeb Użytkownika;
- graficzna wizualizacja stanu pracy łączności wewnętrznej i zewnętrznej;
- skalowalna ilość Użytkowników podłączonych do systemu;
- dedykowane interfejsy zapewniające bezawaryjną pracę systemu w pojazdach bojowych, np. dla połączeń pomiędzy wieżą a podwoziem poprzez złącze ślizgowe;
- pełna zgodność ze specyfikacjami i standardami wojskowymi w zakresie odporności mechaniczno-klimatycznej oraz wymagań kompatybilności elektromagnetycznej:
- w myśl klasyfikacji Norm Obronnych NO-06-A101 i NO-06-A103 urządzenia systemu VIS zaliczają się do grup urządzeń: N.11-O-II-A/B, N.12-O-II-A/B oraz w przypadku Terminala VIS dodatkowo N.14-O-II-A/B,
- dopuszczalne poziomy emisji ubocznych i odporność na narażenia elektromagnetyczne urządzeń systemu VIS odpowiadają wymaganiom zawartym w Normie Obronnej NO-06-A200;
- możliwość spełnienia norm tempestowych wg potrzeb Użytkownika.
Zasadniczymi elementami sprzętowymi VIS JAŚMIN są urządzenia przedstawione poniżej.
VIS JAŚMIN jest laureatem wielu nagród, m.in.:
- Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za produkt najlepiej służący podniesieniu poziomu bezpieczeństwa żołnierzy Sił Zbrojnych RP - integrację Automatycznego Sygnalizatora Skażeń PROMETHEUS z JAŚMINEM - Systemem Systemów (w tym głównie z Systemem Komunikacji Pokładowej VIS JAŚMIN) podczas MSPO 2014 w Kielcach;
- DEFENDER, przyznany podczas MSPO 2015 za Mobilny Węzeł Łączności wyposażony w VIS JAŚMIN;
- DEFENDER, przyznany za Zintegrowany System Informacyjny WTS podczas MSPO 2013, którego jednymi z głównych komponentów był także VIS JAŚMIN;
- DEFENDER, uzyskany podczas MSPO 2013 za pojazd ATENA II, który był również wyposażony w BMS JAŚMIN, w tym jego interkom - VIS JAŚMIN;
- AIR FAIR 2013 za innowacyjny System Komunikacji Pokładowej VIS JAŚMIN wraz z terminalami taktycznymi z zainstalowanym oprogramowaniem BMS C3IS JAŚMIN.